PAVILLLION MALAYSIA BERCIRI MINANGKABAU INDAH.

Sebelum itu ,saya bukanlah mahu menunding jari kepada mana mana jari , mungkin kepada pereka pavillion yang (indah) ini .Dan expo dunia juga sudah menutupi tirainya tahun lepas .Jika mahu ke link expo ,klik  http://en.expo2010.cn/
Menarik mengenai kisah Ali setan , seorang warga pelajar senibina di usm ,bertelagah mengenai masalah bumbung dan perkaitan dengan identiti nasional .-
satu petikan menarik : ia tidak semesti terletak pada bumbung sahaja ,kalau bagunan tinggi ,kita taruk bumbung minangkabau , tak harmoni dan tak mengikut scale ,samalah macam cowboy pakai songkok .


Apa yang boleh diperkatakan mengenai pavillion ini , biarlah ali setan yang menjawab  , sentuhan bumbung minangkabau + hamparan cetakan ala ala Limkokwing ??
 
Pernahkah anda mendengar mengenai perkadaran dan skala seperti yang diperkatakan oleh ali setan ??

Comments

  1. ciri2 kebangsaan tak semestinya pada bumbung..
    ciri2 tu boleh didapati dri integrasi ruang, circulation n penyatuan unsur2 tertentu...bak kate ali setan..

    bgs kast ko punye entry ni..

    ReplyDelete
  2. Ali setan sudah menjawab .mudah aku nak katakan .thanks la..

    ReplyDelete
  3. Tetapi adakalanya luaran masih penting. Apa yang ali setan cakap tu pun ada benarnya. Namun kita perlu tengok pada aspek fungsinya terlebih dahulu. Ramai kecewa dengan hasil yang ada, mungkin kerana bajet ataupun kerana mentaliti 'end-user' yang nampak kebangsaan itu pada bumbungnya. Samalah seperti bila masjid mesti ada kubah. Soalan yang mudah mengapa mesti bumbung minang? Mengapa bukan kubah masjid negara yang lebih menampakkan kebangsaan?

    Rasanya bukan Malaysia sahaja yang keadaannya sedemikian. Ada juga pavilion dari negara lain yang situasinya sama seperti kita. Puncanya hanya mereka yang merekabentuknya yang boleh menjawab. Kita hanya mampu meneka dan berspekulasi.

    Allahualam.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts