ANALISA PERBANDINGAN SENIBINA ISLAM DI DUINA .

kilk gambar untuk paparan yang lebih jelas.

Analisis dibezakan kepada dua bahagian ,bahagian pertama analisis senibina islam diluar Malaysia ,dan analisis senibina islam didalam Malaysia .


kilk gambar untuk paparan yang lebih jelas.
Islam , mengenai konsep senibina Islam adalah luas , mengikut taksiran saya ,Islam itu adalah sebuah agama yang syumul ,bersifat holistik ,menyeluruh pada setiap kehidupan manusia dan mudah .Rasulullah SAW diturunkan untuk memperjelaskan lagi mengenai hakikat tersebut supaya menjadi ikutan dan panduan hidup .Seterusnya daripada prinsip Islam yang terkandung didalam Al Quran dan Sunnah Baginda Rasulullah SAW itulah sintesis senibina islam muncul .
Adalah sangat malang bagi saya untuk melihat pandangan masyarakat yang naif mengenai mewujudkan senibina /prinsip Islam , adakah sebagai contoh ,kubah, arabesque ,mahupun perlukah kita menanam pokok palma misalnya bagi mewujudkan persekitaran yang dinamakan islam tersebut .??
Kita perlu menyedari hakikat bahawasanya semua yang Allah ciptakan dimuka bumi ini adalah milik dan ciptaannya ,jadi tiadalah maksud pokok palma itu menunjukkan senibina /konsep islami melainkan penzahiran mengenai dunia arab .Sebagai contoh ,rumah melayu juga menepati ciri ciri senibina islam .bersifat reoginal dan praktikal pada tempatnya .Kenapa masyarakat menganggap senibina islam itu perlu diambil dan diterapkan terus dari dunia atas seperti Arabesque Ubekistan misalnya ??

Mungkin ada yang menganggap seni itu subjektif dan berbeza , tapi seni itu pada apa pun dasarnya mesti menuju dan bermatlamat kepada Tuhan , pada dasar maksud Daripada Allah kita datang kepada Allah kita kembali . Jadi apakah maksud produk akhir rekabentuk jika tidak sampai kepada PenciptaNya sendiri ??
Umat Islam pada pandangan saya harus menerobos jauh dari ruang lingkup pengaratan idea konvensional ini .Tuhan memberi kebebasan dengan apa yang Dia halalkan Dan dia diamkan . Pemikiran sempit mengenai fahaman senibina Islam ini haruslah diterokai lebih jauh .

Semasa sedang membuat kertas kerja tentang senibina masjid , analisa ini adalah terbitan dan fahaman saya sendiri dan ianya mungkin tidak lengkap / tepat tapi cukup untuk memberi gambaran yang menyeluruh mengenai konsep senibina islam didalam beberapa negara dan abad . Jika anda ingin mencari gambaran yang lebih jelas ,Rujukan dan buku mengenai senibina Islam banyak terdapat di pasaran .Komen dan cadangan membina amatlah digalakkan .
Inspirasi : ISlam ,Architecture and Urban Planning ,By Spahic Omer ,Arah publications.

Comments

  1. salam.

    read your blog posts, seems you're really on the run putting architecture updates and issues into perspectives ;)

    anyway, perhaps this should be of interest.

    http://mosquesynergicspaces.blogspot.com/2009/04/mosque-cross-disciplinary-approach.html

    wasalam

    ReplyDelete
  2. a good link indeed , a best way to find islamic spirit / anything about principles is to start from the beginning ..i keep telling people -and far more worse in a quarell with my senior on what we have design so far .. but in the ends of the day ,client win , architecture become blunt and not progressive anyways ...huh .

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts