CHINA , dan barang murah ........dan murah lagi ..

Amat kagum dengan negara kuasa besar timur ,republic china mao nie .Sumer benda dia dah cuba buat ,daripada stadium terumit , jambatan terpanjang sehingga ke empangan terbesar dunia .China juga diberikan polpulasi rakyat yang  tinggi seterusnya memberikan kos pembuatan yang murah .

Rata rata ,semasa memasuki dunia pembinaan , kalau boleh memang nak mencari barang murah di china disebabkan varieti dan harga yang menarik  daripada apa yang ditawarkan didalam negara .Saya pernah melihat katalog cement board mesra alam mahupun peforated steel sheet pelbagai rekan diinternet yang jauh lebih banyak pilihannya dan lebih murah . Kawan saya  sendiri pernah menyatakan yang beliau (pereka dalaman ) yang  lebih selesa untuk mengimpot perabot "custom made " di negara china yang dikatakan jauh lebih murah .

Dan mereka juga - klien , memang suka murah dan diskaun , murah itu bagus . Memang  dari dulu lagi feeling 100% yang diletakkan dalam design rumah tu akan down to the bottomrock biler kos diminta dikurangkan -oleh klien .So ,bumbung kasi simple, dinding straight ,bilik kasi banyak , disamping itu perlu nampak cantik (hancuss ,perlukah aku warna warna pelangi untuk ko ).Atau ,at the first time ,why dont u just shop at Ikea a house . Its "cheap" and easy ??..

Sama juga dengan perkara yang berlaku di syarikat landskap yg baru aku masuk nie .Klien banyak yang bising kata mahal .Jawapan saya begini  : Kualiti adalah perkara utama , di syarikat ini , terbukti  kayu cengal sebagai kayu yang tahan lebih lama untuk kegunaan luaran . , semua proses pembuatan ini dihasilkan daripada Orang Malaysia untuk rakyat Malaysia bukan diimport daripada" China" ya .

 Yang paling maju dan kelakar bagi saya di China adalah apabila mereka membuat telur tiruan. ?? (adakah jumlah ayam di china kurang sehingga perlu untuk membuat telur tiruan )??
(saya juga baru tahu kedai moto dibandar mengutip upah untuk perhidmatan sebanyak rm 5.00 )

Comments

  1. brg murah xd kualiti...
    but kalo la ade brg berkualiti but cheap kan best..

    ReplyDelete
  2. second hand shop ,maybe ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts