RIMBUN DAHAN

Rimbun Dahan merupakan kediaman persendirian arkitek terkemuka Malaysia ,Hijjas Kasturi dan Isterinya ,Angela .Apa yang menariknya di sini bukan hanya pada kediamannya sahaja tetapi juga komponen sekeliling rumahnya yang menyokong segala kaegiatan seni , senibina ,dan persekitaran.
Komponen utama Rumah yang terdiri daripada rumah utama dan rumah tetamu.
Menarik bukan , jika di USA , mereka boleh berbangga dengan karya utama FL Wright , Falling Water , Rimbun Dahan patut diberi gelaran sebagai rumah yang paling indah di Malaysia ,bahkan di nusantara sekalipun .Hijjas sendiri sebagai penaung kepada kegiatan seni dan arkitektur , telah memberikan ruang kepada rumahnya untuk aktiviti tersebut .Sebuah galeri bawah tanah dan residensi dibina agar artis dapat diberi peluang yang tidak dapat dinikmatinya sebelum ini .

Walaupun begitu ,Rimbun Dahan masih sebagai fungsi asalnya iaitu sebagai kediaman peribadi Hijjas dan keluarga ,ianya hanya boleh dimasuki melalui temujanji atau hari terbuka . layari www.rimbundahan.org  untuk maklumat lanjut.
Rumah warisan Uda Manap ,gabungan senibina melayu dan dekorasi Cina.
RIMBUN DAHAN akan dibuka kepada umum sempena pameran tahunan Malaysia -Australia visual arts residensi  dari 6 - 20 march 2011.

Comments

Post a Comment

Popular Posts